Připojte se

Tank Leopard 1: Světová špička obrněných vozidel, která se dokáže brodit ve vyšších hloubkách

Leopard 1

Technika

Tank Leopard 1: Světová špička obrněných vozidel, která se dokáže brodit ve vyšších hloubkách

Vývoj hlavního bojového tanku Leopard 1 začal v roce 1956 a trval přibližně 10 let. První zkoušky byly zahájeny v roce 1961. Vozidlo vstoupilo do služby v Bundeswehru v roce 1965. Jeho výroba byla ukončena v roce 1984 a bylo nahrazeno tankem Leopard 2.

Leopard 1
Leopard 1 – Foto: Depositephotos

Vývoj hlavního bojového tanku Leopard 1 začal v roce 1956 a trval přibližně 10 let. První zkoušky byly zahájeny v roce 1961. Vozidlo vstoupilo do služby v Bundeswehru v roce 1965. Jeho výroba byla ukončena v roce 1984 a bylo nahrazeno tankem Leopard 2.

Leopard 1
Leopard 1 – Foto: Depositphotos

Leopard 1: Historie

Leopard 1 byl poprvé vyroben v roce 1963 společností Krauss-Maffei pro německé ministerstvo obrany a více než 6000 vozidel bylo vyvezeno do devíti zemí NATO, Belgie, Dánska, Německa, Řecka, Itálie, Kanady, Nizozemska, Norska a Turecka a také do Austrálie. Hlavní výzbroj je schopna vést účinnou palbu i za jízdy, a to díky použití elektronického hydraulického gyroskopického stabilizátoru zbraně. Jedná se o tzv. plně stabilizovaný výkonový posuv.

Od roku 1965 bylo vyrobeno více než 4 700 kusů, které jsou stále ve službě v jedenácti zemích na pěti kontinentech. Díky neustálému zdokonalování a modernizaci zůstává Leopard 1 nejmodernější konstrukcí. Uživatelé dřívějších verzí mají na výběr z několika sad pro modernizaci, které umožňují přizpůsobit konfiguraci výrobku a podle potřeby kladou odpovídající důraz na palebnou sílu, ochranu, mobilitu a logistiku.

Leopard 1: Technické zdokonalení tanku

Technické úpravy tanku Leopard 1 přinesly také rozsáhlou škálu taktických funkcí. Patří mezi ně vysoká pravděpodobnost zásahu první ranou všemi typy munice, operující ve dne i v noci, za omezené viditelnosti, za pohybu a při zasahování pohyblivých cílů. K dalším atraktivním vlastnostem systému patří rychlé postupy střelby, vysoká přesnost a spolehlivost nastavení, rychlá kontrola zbraňového systému a ověření stavu bojové pohotovosti bez nutnosti použití externího testovacího zařízení.

Leopard 2
Leopard 2 – Foto: Depositphotos

Leopard 1: Charakteristika tanku

Leopard 1 je synonymem pro špičkovou světovou technologii bojových tanků. Jeho téměř padesátiletá historie je jedinečným příběhem úspěchu. Jako silná odpověď na rozmanité hrozby minulosti, současnosti i budoucnosti tvoří páteř moderních, vizionářských a efektivních ozbrojených sil po celém světě.

Jeho vynikající bojová účinnost, spočívající v optimální kombinaci palebné síly, ochrany, mobility a nejmodernější manévrovatelnosti, stanovila celosvětová měřítka. Z tohoto důvodu Leopard exceloval v každém srovnávacím testu. Modulární konstrukce umožňuje nasazení tohoto bojového tanku i v 21. století.

Doporučuje se vozit co nejméně munice. To znamená asi 20 nábojů, protože většina je uložena ve stojanu v levé přední části vozidla. Pokud je tank přetížen, je zvýšeno nebezpečí čelního střetu.

Leopard 1: Výzbroj

Pancíř tohoto tanku je poměrně tenký. Němci odhadovali, že soudobý sovětský tank T-62 dokáže prorazit čelní pancíř Leopardu 1 na vzdálenost 1 800 metrů. Novější sovětský tank T-72 jej mohl prorazit na vzdálenost přes 3 000 metrů.

Navzdory relativně tenkému pancíři měl Leopard 1 impozantní údernou sílu. Toto bojové vozidlo je vyzbrojeno britským puškovým kanónem L7A3 ráže 105 mm. Jedná se o standardní tankový kanón NATO, používaný na soudobých tancích, jako je americký M60 Patton a francouzský AMX-30. Tento kanon se nabíjí ručně.

Munice obsahuje náboje APDS, APFSDS, HEAT a kouřové náboje. Sekundární výzbroj tvoří koaxiální kulomet ráže 7,62 mm.

Leopard 1: Motor

Leopard 1 je poháněn vícepalivovým motorem MTU MB 838 CaM-500, který dává celkový výkon 830 k (610 kW) při přibližně 2 200-2 300 ot/min. Pohyblivostí se řadí mezi motory XM-1 (GM) a T-55AM-1. V terénu očekávejte rychlost 40-50 km/h. Zpětný chod je v terénu kolem -15 km/h. Tankem můžete snadno otáčet a lze zvýšit i rychlost otáčení věže.

Leopard 1 je vybaven soupravou pro hluboké brodění a po přípravě může brodit vodní překážky hluboké až 4 m. Na přední část korby lze připevnit dozerovou radlici.

Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.

Další články ze sekce Technika

Co je trendy?

Připojte se k nám

Kurzy měn dle aktuálního kurzu ČNB.
Zdroj dat: Kurzyakcie.cz
Nahoru