Samoobslužné pokladny jsou pro ty, kteří nechtějí čekat ve frontě, nebo se nechtějí bavit s pokladní, nebo chtějí mít dokonalý přehled o namarkovaných položkách. Jednoduchá obsluha pomáhá i seniorům. I když ne všude je situace stejná. „Na menších městech zákazníci preferují spíše ten osobní kontakt s pokladní,“ popsal situaci mluvčí Penny Market Tomáš Kubík. Tento diskont začal instalovat samoobslužné pokladny teprve předloni, hotovo má být do konce roku 2025, kdy budou k dispozici v každé prodejně. Diskontní prodejci jsou posledními, kdo vyčkával s jejich zaváděním. K dispozici jsou už například v hobbymarketech. Pro platbu nákupu je využívá jedna pětina Čechů.
Ve Spojených státech a Velké Británii naopak samoobslužné pokladny ruší. Důvod? Rostoucí počet krádeží a poruch. „Co se týče krádeží, tak opravdu nálada ve společnosti je špatná a lidé v diskontních řetězcích trošku zvlčeli a opravdu si odnášejí zboží,“ řekl k tomu výkonný ředitel Knowinstore Pavel Kozler. A dodal, že v Česku zatím taková situace nenastala, tuzemští zákazníci se řadí k těm poctivějším.
Jejich zánik se tedy nepředpokládá, a to ani ve světě, protože obzvlášť mladá generace tento způsob platby jednoznačně preferuje. „Do tří let budou na českém trhu existovat hlavně koncepty malometrážní, kdy maloobchodníci tam nebudou mít vůbec pokladní,“ dodává Pavel Kozler.