L-39 Albatros: Mohykán mezi výcvikovými letouny, který slaví 55 let
Letoun L-39 Albatros je naprostou ikonou v leteckém světe již dlouhých 55 let, Byl vyroben v bývalém Československu, a to v AERO Vodochody. Letoun L-39 Albatros pilotoval jeden z nejzkušenějších a nejlepších pilotů té doby. Slavný Rudolf Duchoň dne 4. listopadu 1968 odstartoval s letecký prototyp X02.
Letoun L-39 Albatros je naprostou ikonou v leteckém světe již dlouhých 55 let, Byl vyroben v bývalém Československu, a to v AERO Vodochody. Letoun L-39 Albatros pilotoval jeden z nejzkušenějších a nejlepších pilotů té doby. Slavný Rudolf Duchoň dne 4. listopadu 1968 odstartoval s letecký prototyp X02.
Nikdo v té době ani v nejmenším určitě nečekal, že po 55 letech bude tento typ letounu stále sloužit pro výcvik vojenských pilotů. Za tuto dlouho dobu se na tomto typu stroje vystřídalo mnoho vojenských pilotů z několika zemí světa.
Kdo stojí za výrobou tohoto velikánu
AERO Vodochody AEROSPACE a. s. je nejstarším výrobcem letadel u nás a jedním z nejstarších na světě. Společnost byla založena již v roce 1919 v Praze. Společnost se zaměřuje nejen na výrobu, ale také na údržbu, vývoj a modernizaci vojenských i civilních letadel.
Zlaté české ručičky
Hlavním mozkem celého letounu byl jeden z nejlepších konstruktérů té doby pan Jan Vlček. Snažil se dodržovat přesné konstrukční postupy s přidáním inovativních technických řešení. Jan Vlček si zvolil svůj konstrukční tým a rozšířil ho o skupinu Ing. Karla Dlouhého. Ten se následně stal jeho pravou rukou právě při návrh cvičného letounu Aero L-39 Albatros.
Výcvik pro několik generací
Na letounu L-39 Albatros, jak již bylo řečeno se učilo létat několik generací stíhacích pilotů z celého světa. A právě na letoun L-39 Albatros navázal Letoun L-39NG, který je pokračovatel cvičných letounů Aero Vodochody.
Výcvikový letoun, na který nikdo nedal dopustit
Je potřeba zmínit, že letoun L-39 Albatros je nejpoužívanějším výcvikovým proudovým letadlem na celém světě. Za celou dobu bylo vyrobeno skoro 300 letounů. Přes desítku států využívalo letoun L-39 Albatros jako výcvikový letoun. Stále v provozu je několik letounů tohoto typu a probíhá na nich neustálá modernizace. Aero Vodochody také provádí údržby těchto letounů pro vzdušné síly mnoha států ze všech kontinentů.
První vystřelovací sedadlo
Sedadlo, které dalo pilotům možnost katapultovat se z letounu a zachránit si život. L-39 Albatros byl vůbec prvním letounem v Československu, jenž se mohl tímto sedadlem pyšnit. Sedadlo typu konstrukce VS-1 BRI bylo vyvinuto přímo pro letoun L-39 Albatros. Pro Československo to byl v té době obrovský úspěch. Zařadilo se totiž mezi pět zemí, jež tyto vystřelovací sedadla pro proudová letadla vynalezly.
V hlavní roli L-39 Albatros
Dalo by se říct, že letounu L-39 Albatros je vlastně filmovou hvězdou. Letoun byl totiž použit hned v několika filmových natáčeních. Byl použit pro natáčení jak filmů českých, tak zahraničních. Dokonce v roce 1997 byl použit do bondovky ‚Zítřek nikdy neumírá“. V 21. století byl také použit jako výcvikový letoun pro pokračování filmu TOP Gun z roku 2022 s Tomem Cruisem.
L-39 Albatros – Zdroj: Depositphotos
Svou akrobacií stále udivuje svět
Největší předností letounu bylo snadné ovládání, díky které je letadlo dodnes vyhledáváno pro letecké triky. Pro svá vystoupení vzdušné akrobacie ho v dnešní sobě využívá skupina Patriots Jet Team. Což je civilní letecký akrobatický tým vystupující po celém světě se svojí leteckou show. V dobách minulých byl využíván taky francouzskou skupinou Breitling Jet Team nebo slovenskou skupinou Biele Albatrosy.
A co k tomuto leteckému skvostu říci na závěr. Že letoun L-39 Albatros se stal opravdovým mohykánem mezi výcvikovými proudovými letadly. A je až neskutečné, že i po 55 letech od prvního letu, je stále letoun L-39 Albatros využíván v tak obrovském množství. Odkaz skupiny pana Vlčka a s tím šikovnost českých konstruktérů, díky tomuto stroji žije nadále. A my můžeme být více než hrdí na to, že L-39 Albatros byl vynalezen právě u nás v AERO Vodochody.
Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.