Taylor Swift se na novém albu The Tortured Poets Department drsně vyrovnává se svými bývalými
Poté, co se popová superstar Taylor Swift proslavila jako jedna z nejplodnějších písničkářek všech dob svými autobiografickými kronikami o lásce, ztrátě, rodině, přátelích a zlomených srdcích, přehodila v roce 2020 výhybku a začala do své tvorby vnášet fiktivní postavy a vyprávění, čímž se z jejích písniček stala přes noc tak trochu záhada. Neplatí však o jejím zbrusu novém počinu.
Nelze se však mýlit v tom, že introspektivní jedenácté studiové albumTaylor Swift The Tortured Poets Department, které vyšlo 19. dubna, je o jejím bývalém příteli Joe Alwynovi. Herci, kterého vykresluje jako oduševnělého floutka, jenž se dlouhých šest let snažil otupit její jiskru, která z ní udělala největší hvězdu své generace.
Jejich rozchod v roce 2023 odhaluje divokou stránku Taylor Swift, kterou jsme neslyšeli od písně Dear John z roku 2010, v níž se pustila do jiného milence Johna Mayera.
„Říkáš, že jsem opustila loď / Ale já šla ke dnu s ní,“ chrlí v hrozivé So Long, London, což je komentář na Alwynovo rodné město, kde notoricky známý pár v dobách své slávy žil.
Třiačtyřicetiletáletá Taylor Swift občas nemilosrdně peskuje 33letého Alwyna. Říká, že se nedokázal „měřit“ s „jakýmkoli měřítkem muže“ v pichlavé The Smalllest Man Who Ever Lived, zatímco v epicky klenuté písni nazvané My Boy Only Breaks His Favorite Toys ho vidí, jak dětinsky ničí hrad z písku, jehož je královnou.
Dalším terčem kousavého humoru držitelky Grammy je Matty Healy, s nímž TaylorSwift prožila románek po Alwynovi. Titulní skladba ovlivněná 80. lety si utahuje z „potetovaného zlatého retrívra“, který je více oddaný svému starému psacímu stroji než své letní lásce.
„Kouřil jsi a pak jsi snědl sedm tabulek čokolády,“ zpívá s odkazem na Healyho hit Chocolate z roku 2013 s jeho kapelou The 1975.
Na celém albu produkovaném Jackem Antonoffem a Aaronem Dessnerem je však TaylorSwift spíše divačkou se zlomeným srdcem, která svou bolest proměňuje v poezii, než zhrzenou ženou, která rozpoutává odvetné peklo.
Je dostatečně zralá na to, aby přiznala, že si „vybrala tuto spirálu emocí“ s kontroverzním Healym (v písni The Tortured Poets Department) a nepřestala milovat Alwyna, i když jí „ničil“ život (v úvodní písni a hlavním singlu Fortnight s Post Malonem).
TaylorSwift s láskou vzpomíná na hvězdnou fázi líbánek s Alwynem („Měli jste ho vidět, když mě poprvé uviděl,“ nadchne se v jednom okamžiku), ale jakmile se jejich vztah stočí špatným směrem, nastane chaos.
„Mluvil jsi se mnou pod stolem / Mluvil jsi o prstenech a kolébkách / Kéž bych mohla říct / Jak jsme to skoro všechno měli,“ chvěje se její hlas v rozvláčné klavírní baladě LOML.
V písni Down Bad, kde TaylorSwift opakovaně křičí: „Do prdele s tím, když ho nemůžu mít“, se její duševní zdraví dostává na úplné dno. V písni I Can Do It With a Broken Heart si však uzdravená Swift uvědomuje, že je „opravdu tvrdá baby“.
Tento optimismus nakonec vede TaylorSwift k jejímu současnému příteli, hvězdě NFL Travisi Kelceovi, jehož vliv na předposlední skladbu The Alchemy je až příliš zřejmý, a to díky lyrickým odkazům na touchdowny, trofeje a lavičky.
S 16 písněmi (20, pokud si vyberete všechny čtyři varianty speciální edice s bonusovými skladbami) se může zdát, že naladit se na tak dlouhou stopáž alba The Tortured Poets Department je v době, kdy naše pozornost klesá díky rychlým videím na TikToku, náročné. Koneckonců, srovnatelné porozvodové projekty Ariany Grande a Kelsey Ballerini trvají jen 35, respektive 15 minut.
Ale nejnovější opus TaylorSwift, který je zvukově kombinací Evermore z roku 2020 a Midnights z roku 2022, je taková pecka, že strávit hodinu a půl jeho studiem nemusí být nakonec tak špatné.
Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.