Možnost ohodnotit práci žáka známkou jedna až pět zůstane, nicméně už nebude stěžejní, řekla jedna z autorek projektu Jana Kratochvílová. Známkování totiž nedokáže odstínit všechny nuance spolupráce žáka a učitele. Vysvědčení se slovním hodnocením se budou rozdávat už na konci tohoto školního roku, doplnil ředitel odboru předškolního a základního vzdělávání ministerstva Michal Černý.
Účelem tříletého projektu je podpora žáků nejen v učení, ale i v osobnostním rozvoji. Děti by měly za svoje výsledky přijmout větší odpovědnost, protože slova působí na motivaci žáka účiněji než nicneříkající známka. Ispiraci autoři hledali jak v zahraničí, tak mezi potřebami samotných českých škol.
Vysvědčení bude mít šest stran. Hned druhá strana se bude věnovat chování žáka a jeho interakci s druhými. Následovat bude hodnocení jednotlivých předmětů. Nová forma vysvědčení bude končit sebehodnocením žáka, čemuž budou učitelé děti učit. Školy si budou moci vybrat, jakou formu zvolí, nicméně do budoucna se počítá s tím, že pro žáky 1., 2. a 3. tříd bude preferováno hodnocení slovní. V Česku zatím slovní hodnocení využívá asi desetina škol. Zde je příklad slovního hodnocení na vysvědčení, jak ho uvádí Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity.
Příklady výroků posuzujících úroveň vzdělávání
Píšeš správně všechna čísla do 20.
Správně porovnáš větší a menší číslici.
V praktických situacích využíváš malou násobilku.
Bez obtíží doplníš hodnoty do základní tabulky.
V používání vyjmenovaných slov nemáš ještě jistotu.
V práci s texty si vedeš dobře a porozumění Ti nedělá větší problémy.
Ještě/zatím nerozlišíš…
S menší dopomocí dokážeš vyhledávat a třídit informace.
Začínáš se orientovat v…
Výzvou jsou pro tebe…
Ne vždy správně svoje znalosti aplikuje v nové situaci.
Daří se ti uplatňovat pravidla pro psaní vyjmenovaných slov.
Uplatňování pravidel i, í, y, ý po obojetných souhláskách ještě potřebuješ procvičovat.
V Matematice jsi trénoval orientaci v číslech do 20, zápis čísel, přiřazování prvků,
porovnávání, sčítání i odčítání. Vše zvládáš samostatně, jen s drobnými chybami.
Příklady výroků posuzujících výsledky vzdělávání žáka v jejich vývoji
V úhlednosti písma je vidět velký pokrok.
Během pololetí jsme se bavili o úpravě ve tvém sešitě a čitelnosti tvých zápisků. Oboje se
zlepšilo.
V matematice jsi udělala za toto pololetí velký pokrok…
Příklady výroků k ohodnocení přístupu žáka ke vzdělávání
Výuky ses zúčastňoval pravidelně a aktivně ses zapojoval a spolupracoval.
Do Google učebny jsi žádný úkol nenahrál.
Občas máš tendenci mít práci rychle hotovou.
Osvojil sis pravidla komunikace v Google Meet.
Příklady výroků naznačujících další rozvoj žáka
Doporučuji zaměřit se na psaní psacím nebo malým tiskacím písmem a osvojení jednotlivých
tvarů.
Zkus věnovat ještě více pozornosti členům (zejména nezapomínat na neurčitý člen “a”).
Doporučuji ti při každém psaní využívat Comenia Script, i když je to pro tebe náročné. Při
častějším psaní si tvá ruka zafixuje rychleji písmena a celé psaní se ti zautomatizuje.
Prezentaci si vyzkoušej doma nahlas, řekni ji třeba rodičům, získáš tak větší jistotu.
Když nemáš jistotu, používej zatím tabulku pro oporu, časem ji nebudeš potřebovat.
Pomáhá ti učit se se spolužákem.
Zaměř se na pomalejší tempo při čtení.
Při aplikaci se soustřeď na …
Naučil ses číst i plynule. Při čtení si prstem hlídej, kde zrovna jsi. Pomůže ti to zorientovat se a
udržet oči na řádku a ve slově, kde právě čteš.
Naučil ses číst i plynule. Při čtení si prstem hlídej, kde zrovna jsi. Pomůže ti to zorientovat se a
udržet oči na řádku a ve slově, kde právě čteš.
zdroj: PedF MU