Boeing MQ-25 Stingray: bezpilotní letadlový dron určený k tankování stíhaček
MQ-25 Stingray je vojenský bezpilotní letoun vyvinutý americkou společností Boeing. Jedná se o letadlový dron, jehož hlavním účelem je tankování vojenských letadel během letu. Poskytuje tedy možnost tankování stíhaček, aniž by se na tomto procesu musely podílet velké letecké tankery, tak jako tomu bylo v minulosti. Přináší tedy elegantní řešení komplikovaného procesu tankování ve vzduchu.
MQ-25 Stingray je vojenský bezpilotní letoun vyvinutý americkou společností Boeing. Jedná se o letadlový dron, jehož hlavním účelem je tankování vojenských letadel během letu. Poskytuje tedy možnost tankování stíhaček, aniž by se na tomto procesu musely podílet velké letecké tankery, tak jako tomu bylo v minulosti. Přináší tedy elegantní řešení komplikovaného procesu tankování ve vzduchu.
Poslední dvě desetiletí bylo doplňování paliva do letadel americké armády výsadou především strojů F/A-18 Super Hornet, jež se využívají i v boji. To se však ukázalo jakožto vysoce nehospodárné. Americká armáda tedy musela najít levnější a účinnější řešení, jež umožní snadno tankovat jejich letadla i z letadlových lodí. Proto v roce 2016 v součinnosti se svým námořnictvem vypsala soutěž na zkonstruování nového tankovacího stroje.
Soutěže se kromě Northropu, snažícího se vylepšit svůj X-47B, zúčastnily i společnosti Boeing a General Atomics. Navzdory silné konkurenci Boeing soutěž v roce 2018 vyhrál, a již o rok později začaly první letové testy prototypu MQ-25 Stingray.
MQ-25 Stingray – Foto: Facebook
Konstrukce – spoustu toho převzal od svého předchůdce
Při návrhu MQ-25 pomohla Boeingu i skutečnost, že to byla právě tato společnost, která v roce 1997 pohltila firmu McDonnell Douglas, jež byla tvůrcem jeho tankovacího předchůdce F/A-18. Vypůjčili si tedy celou řadu komponent a technických řešení z této legendární stíhačky sloužící jak k boji, tak i k tankování ve vzduchu. Co konkrétně převzal Boeing MQ-25 Stingray od svého předchůdce?
Zachována zůstala kupříkladu léty prověřená integrace do palubních systémů letadlových lodí. Stejně tak i prakticky celý podvozek byl zapůjčen z F/A-18, byť musel být konstrukčně upraven na rozměry tohoto menšího nástupce.
MQ-25 vyvinutý koncernem Boeing je tedy zjevně vyroben podle klasického schématu letadla, i když se oficiálně jedná o bezpilotní dron. Je tedy vybaven dvojicí křídel i stabilizátory. Zkrátka má většinu prvků plnohodnotného letounu.
MQ-25 Stingray – Foto: Facebook
Bezpilotní letoun, který pomůže armádě s tankováním ve vzduchu
Co dále je možné nalézt v útrobách tohoto autonomního dronu, jehož provoz je nezávislý na podmínkách na zemi? Základním stavebním kamenem je pohonná jednotka Boeingu MQ-25 Stingray, jež je tvořena jedním turbodmychadlovým motorem Rolls-Royce AE 3007, který je schopen letoun zrychlit až na maximální rychlost letu 620 kilometrů za hodinu.
Maximální letový dosah dronu je nicméně omezen na vzdálenost 4 tisíc kilometrů. Ale vzhledem k tomu, že letoun dokáže přepravit až 6 800 litrů paliva, tak tento problém s doletem není nikterak podstatný a důležitý.
Současnost tohoto stroje pak vypadá slibně, neboť už během června 2021 absolvoval prototyp MQ-25 své první úspěšné letecké tankování. Aktuálně je ve vývoji první sedmička dronů, přičemž prototyp stále existuje ale pouze jeden. Celkem má pak americká armáda v plánu pořídit více než 70 tankovacích dronů tohoto typu.
Kdy by měly být zařazovány do provozu? Boeing MQ-25 Stingray by měl první oficiální operaci absolvovat už v roce 2024.
MQ-25 Stingray – Foto: Facebook
Specifikace bezpilotního letounu Boeing MQ-25 Stingray
Kromě již zmíněné maximální rychlosti 620 km/h a schopnosti utáhnout až 4 500 kilogramů nákladu, což je ekvivalentem téměř 7 tisíc litrů paliva, patří mezi zajímavá čísla i jeho rozměry. Konkrétně jeho délka je celých patnáct a půl metrů a rozpětí křídel činí 23 metrů. To dokonale reflektuje to, že má opravdu blízko ke standardnímu armádnímu letadlu.
Bojový rádius se pak pohybuje kolem 900 kilometrů. Sání vzduchu motoru je umístěno na horní části trupu za kapotáží. Autonomní letadlo Boeingu lze vypouštět i pomocí leteckého katapultu.
Lukáš Svítil
Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.
Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.