Připojte se

X-59 Quiet SuperSonic Technology: Nový projekt NASA je nadzvukový, ale tichý letoun

X-59 Quiet SuperSonic Technology - Foto: Facebook

Letectví

X-59 Quiet SuperSonic Technology: Nový projekt NASA je nadzvukový, ale tichý letoun

Nadzvukové letouny jsou dnes považovány za jednu z nejpokročilejších technologií letecké dopravy. I tyto stroje však mají svá negativa, například značnou hlučnost. Ta vzniká díky ne příliš optimálním tvarům letadel, které při vyšších rychlostech odráží zvukové vlny. Americká NASA se v tomto ohledu rozhodla tak trochu změnit pravidla, a proto před několika lety začala pracovat na novém modelu letadla, které by problém s hlukem eliminovalo. Tento letoun je dnes známý jako X-59 Quiet SuperSonic Technology (nebo také X-59 QueSST).

X-59 Quiet SuperSonic Technology - Foto: Facebook
X-59 Quiet SuperSonic Technology – Foto: Facebook

Nadzvukové letouny jsou dnes považovány za jednu z nejpokročilejších technologií letecké dopravy. I tyto stroje však mají svá negativa, například značnou hlučnost. Ta vzniká díky ne příliš optimálním tvarům letadel, které při vyšších rychlostech odráží zvukové vlny. Americká NASA se v tomto ohledu rozhodla tak trochu změnit pravidla, a proto před několika lety začala pracovat na novém modelu letadla, které by problém s hlukem eliminovalo. Tento letoun je dnes známý jako X-59 Quiet SuperSonic Technology (nebo také X-59 QueSST).

Letoun je vyvíjen již několik let

Práce na modelu X-59 začala zhruba v roce 2018. V té době oslovila společnost Lockheed Martin své vývojové oddělení Skunk Works s cílem navrhnout a otestovat nový typ letounu. První modely a výsledky pak byly odhaleny zhruba o rok později a ještě na konci roku 2019 získaly Skunk Works prestižní ocenění What’s New Award za celý koncept letounu. To následně usnadnilo další práce na tomto ambiciózním projektu. Samotné letadlo pak bylo sestaveno za podzim roku 2021, přičemž následovala série testů, která by měla vyvrcholit testovacím letem v roce 2023.

https://www.youtube.com/watch?v=6V5ELxk8OJw

Letadlo má na délku zhruba 30 metrů, přičemž svým rozpětím křídel dosahuje 9 metrů. Při prázdné hmotnosti váží X-59 bezmála 7 tun, s plnou nádrží a maximálním nákladem pak vzletová hmotnost činí až 11,3 tun. Samotný náklad pak může mít zhruba 270 kilogramů. V případě, že pak letoun obstojí v testovacím letu, mohl by odstartovat novou éru nadzvukového letectví.

Klíčem projektu je vyvinout použitelné nadzvukové letadlo

X-59 Quiet SuperSonic Technology - Foto: Facebook
X-59 Quiet SuperSonic Technology – Foto: Facebook

Samotná mise využívající novou technologii QueSST má dva hlavní cíle. Tím prvním je navrhnout a následně vyvinout letadlo s možností snížení sonického třesku. Tato fáze projektu je výrobou letounu X-59 prakticky u konce. Mise se tak přesouvá k druhému cíli, a tedy provést let letadlem X-59 nad vybranými obydlenými oblastmi v USA s cílem shromáždit údaje o reakcích lidí na zvuk vznikající při nadzvukovém letu a poskytnout tento soubor údajů americkým i mezinárodním regulačním orgánům.

Jak již bylo řečeno, celý projekt je výstupem vzájemné spolupráce společnosti Lockheed Martin a agentury NASA. Zatímco Lockheed Martin pro práce na X-59 vyhradil své vývojové oddělení Skunk Works, NASA misi dedikovala dva letecké programy – Advanced Air Vehicles Program a Integrated Aviation Systems Program. V těchto sektorech jsou zapojeny všechna čtyři letecká výzkumná střediska NASA: Langley Research Center ve Virginii, Glenn Research Center v Clevelandu a Ames Research Center a Armstrong Flight Research Center, která se nacházejí v Kalifornii.

X-59 Quiet SuperSonic Technology - Foto: Facebook
k

Sonický třesk se stal osudným například slavnému Concordu

Nadzvukové lety představují pro leteckou dopravu významný krok kupředu, omezuje je však problém s nadměrným hlukem. Ten vyvolává zejména právě sonický třesk, který je nejen hlasitý, ale vytváří i vibrace, které jsou fyzicky vnímatelné a lidské tělo je cítí. Jak letadlo cestuje vzduchem, vytváří zvukové vlny. Protože však letadlo letí rychleji, než je rychlost zvuku, řítí se vpřed a vlny v jeho stopách do sebe narážejí. Ráz, který vlny vytvářejí, se podobá výstřelu z pistole a v extrémních případech dokáže dokonce rozbít sklo.

Svou zkušenost s touto problematikou měla například společnost Concorde, která na trh přinesla své nadzvukové osobní letadlo. To však dosahovalo hlučnosti srovnatelné s úderem blesku, a proto bylo letounu povoleno využívat nadzvukovou rychlost pouze nad oceánem. X-59 by pak neměl vydávat hlasitější zvuk než bouchnutí dveří od auta. K tomu mu dopomáhá unikátní tvar, který dokáže následky sonického třasu do značné míry potlačit.

Již brzy se snad ukáže, zda-li dokáže letoun X-59 QueSST dostát nastaveným očekáváním. Detaily či konkrétnější datum testovacího letu zatím zveřejněny nebyly, předběžně se však stále počítá s rokem 2023. Jakmile pak budou známy výsledky tohoto testu, bude mnohem jasnější, zda dokáže nadzvukové letadlo z dílny Lockheed Martin skutečně způsobit malou technologickou revoluci v oblasti osobní i nákladní letecké dopravy.

Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.

Další články ze sekce Letectví

Co je trendy?

Připojte se k nám

Kurzy měn dle aktuálního kurzu ČNB.
Zdroj dat: Kurzyakcie.cz
Nahoru