Jaká letadla provozuje česká armáda? A která letadla by chtěla mít?
Pravděpodobně už víte, že české letectvo v armádě České Republiky vzniklo po rozpadu tehdejšího Česko – Slovenska (do té doby existovalo celých 74 let Československé letectvo). Po vstupu České Republiky do NATO (Severoatlantická aliance) nepřetržitě zajišťují vzdušný prostor nad Českem, což je ode dne 12. března roku 1999.
Bude mít Armáda ČR letadla F-35? – Foto: Depositephotos
Pravděpodobně už víte, že české letectvo v armádě České Republiky vzniklo po rozpadu tehdejšího Česko – Slovenska (do té doby existovalo celých 74 let Československé letectvo).
Po vstupu České Republiky do NATO (Severoatlantická aliance) nepřetržitě zajišťují vzdušný prostor nad Českem, což je ode dne 12. března roku 1999.
A konkrétně jakými letadly udržují bezpečný vzdušný prostor?
Z více než 100 letadel, která české letectvo provozuje, je v aktivní službě 16 jednomístných a 8 dvoumístných letadel.
Cvičné letouny
Česko má v aktivní službě Aero L-159T1 a Aero L-159T2 (oba české).
V obou případech se jedná o české lehké bitevní a dvoumístné letouny, které však primárně slouží k výcviku posádky. Trénuje navigační i zaměřovací schopnosti. Nejdříve samozřejmě výcvik pilotů probíhá na trenažérech, než jim je dovoleno usednout třeba za zmiňované Aero L-159T1.
Dvoumístné cvičné letouny jsou sice určeny spíše k výcviku, avšak neznamená to, že v případě potřeby nemohou působit jako lehčí bojové letouny.
Mezi poslední cvičné letouny patřily v roce 2019 tzv. Albatrosy (Aero L-39ZAAlbatros), které poté byly definitivně odstaveny a již nelétají.
A kde piloti trénují? Výcvik probíhá na letišti Pardubice a je zajištěn Centrem leteckého výcviku státního podniku LOM Praha.
Aero L-159, Dny NATO, Ostrava – Foto: Depositphotos
Bojové a stíhací letouny
Česko má v aktivní službě Aero L-159A (český) nebo také Saab JAS-39 Gripen (švédský).
Letoun L-159A je jednomístný a slouží pouze k boji.
Švédský Gripen je stíhací bojový letoun a české letectvo jich vlastní celkem 14, z toho dvanáct jednomístných a dva dvoumístné.
Česká Republika má v pronájmu ze Švédska celkem 14 stíhaček Gripen, a to až do roku 2027. Do té doby se počítá s nákupem dvaceti čtyř stíhacích letounů F-35A Lightning II od USA, které by zároveň také nahradily pronajaté Gripeny.
F35-A Lightning II – Foto: Depositphotos
Průzkumné letouny
Česko má v aktivní službě L-410FG (český, původně československý).
Jedná se zároveň i o transportní letoun, který pojme až 19 lidí nebo skoro 2 tuny nákladu.
Primárně je však průzkumný letoun L-410FG určen pro vzdušný průzkum – letecké snímkování a kalibraci radiotechniky. Armáda ČR vlastní celkem 2 kusy těchto průzkumných letounů.
L-410 – Foto: Depositphotos
Dopravní letouny
Česko má v aktivní službě A319CJ, což je vládní Airbus a zároveň se jedná o menší verzi Airbusu A319. V nákladním prostoru má náhradní palivové nádrže a v případě potřeby prodloužený dolet až na 12 tisíc kilometrů.
Do letounu se vleze 39 pasažérů.
Zajímavostí je, že český vládní Airbus A319CJ převážel české sportovce z Olympijských her v Soči za doprovodu stíhacího letounu Saab JAS-39 Gripen.
Airbus A319 v civilní verzi – Foto: Depositphotos
Transportní letouny
Česko má v aktivní službě C-295M/MW (španělský) a L-410UVP-E (český, původně československý).
První letoun má Armáda ČR od roku 2021 v počtu dvou kusů, každý letoun pojme maximálně 66 cestujících nebo 46 výsadkařů.
Druhý letoun, tzv. Turbolet, je transportní letoun určený při kratší a regionální trasy. Dokáže pojmout až 19 cestujících a 1,7 tuny nákladu.
Armáda ČR má celkem 10 kusů transportních letounů a jsou nezbytné pro přepravu materiálu, vojáků a to i těch zraněných.
Transportní letoun C-295M – Foto: Depositphotos
Další nedílnou součástí leteckých vzdušných sil jsou vrtulníky.
V aktivní záloze má Armáda ČR vrtulníky bitevní, transportní a víceúčelové. Vrtulníky jsou důležitou složkou vzdušných sil.
Mezi aktivní zálohu patří vrtulníky Mi-24V, Mi-8, Mi-17, Mi-171Š, W-3A.
Do konce roku 2023 budou českým vojákům dodány vrtulníky Venom a Viper a to celkem 12 kusů.
Nejoblíbenější letadlo veřejnosti?
Jaký letoun Armády ČR nejvíce obdivujete? Nejčastěji lidi v mém okolí obdivuje stíhačka JAS-39 Gripen a není se čemu divit, jeho cena je asi 1 miliarda korun a pronájem Gripenů do roku 2027 stojí vládu 20 miliard korun.
Co je na Gripenech JAS-39 tak fascinujícího?
Zkratka JAS znamená v překladu stíhací, útočný a průzkumný – důležité je počáteční písmeno J, což znamená, že Gripen JAS je primárně a především stíhací letadlo.
Stíhačka dokáže operovat za jakéhokoliv počasí, ve dne nebo v noci. Nepotřebuje kolem sebe moc lidí k provozu a dokáže i přistát bez toho, aniž by musel letecký personál navádět pilota.
Má vynikající software, díky kterému pilot komunikuje s ostatními letadly.
V případě potřeby lze motor stíhačky vyměnit do jedné hodiny.
Maximální rychlost letounu je 2200 km/h a 1400 km/h u hladiny moře nebo oceánu.
Jaké jsou důležité historické milníky Vzdušné síly Armády České Republiky?
Dne 1.11.1918 byl založen Leteckého sboru československé armády.
1.6. 1940 ve Francii bylo dohodnuto, že vznikne samostatné československé letectvo.
V roce 1992 zaniklo československé letectvo rozpadem federace.
Dny NATO
Pokud patříte mezi obdivovatele letadel a veškeré techniky, kterou používá Armáda ČR, nenechte si ujít návštěvu akce Dny NATO, jenž se každoročně odehrává na letišti Mošnov v Ostravě. Vstup je vždy bezplatný a k vidění je spousta techniky Armády ČR, ale i Policie ČR nebo práce hasičů.
Ve vzduchu je k vidění i akrobacie stíhacích letounů.
Dny NATO jsme navštívili dvakrát a vždy nám zážitky utkvěly v hlavě ještě dlouho poté. Jakmile vidíte na vlastní oči vojenská letadla naší armády a můžete do nich i nastoupit, tak je to jedinečná chvíle, na kterou jen tak nezapomenete.
Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.