Saab JAS-39 Gripen – „naše“ stíhačky, které hlídají vzdušný prostor nad Českem
JAS-39 Gripen je jednomotorový víceúčelový stíhací letoun se zaměřením na nízkou váhu při zachování možnosti převoz zbraní vzduch-země. I přes to, že tento švédský projekt neměl takovou finanční podporu jako ruský MIG či americká „eFka“, staly se Gripeny jejich vážnou konkurencí, která v dnešní době léta již v několika zemích napříč světem.
JAS-39 Gripen je jednomotorový víceúčelový stíhací letoun se zaměřením na nízkou váhu při zachování možnosti převoz zbraní vzduch-země. I přes to, že tento švédský projekt neměl takovou finanční podporu jako ruský MIG či americká „eFka“, staly se Gripeny jejich vážnou konkurencí, která v dnešní době léta již v několika zemích napříč světem.
Saab JAS-39 Gripen: Historie
Historie Gripenu se začala psát roku 1981, kdy své síly spojilo hned několik zajímavých firem. Krom švédské společnosti Saab se do projektu zapojily i Volvo Aero Corporation, Ericsson/GEC- Marconi a FFV Aerotech, přičemž každá z nich měla na projektu jiný úkol. Vznikla tak skupina IG JAS. O rok později pak švédská vláda formálně schválila projekt a objednla si první Gripeny.
Volvo Aero Corporation tak získala licenční právo pro výrobu svých letounů F404 výměnou za to, že pro Gripeny bude použitý stejný motor. Ericsson/GEC- Marconi měl na starosti vývoj pulzního Dopplerového radarového systému, díky čemuž se Gripen jako takový dostal do kategorie po bok stíhaček F-16.
Saab JAS-39 Gripen: Prototypy
Saab Viggen – Foto: Depositphotos
Roku 1983 skupina přestavěla sériový Saab Viggen (předchůdce greenu) na létající laboratoř pro testování jednotlivých systémů, které měl JAS-39 obsahovat. Roku 1987 pak světlo světa poprvé spatřila první stíhačka tohoto modelu, ovšem šlo pouze o prototyp. Stalo se tak při oslavách 50 let koncernu Saab. Kvůli jednotlivým zpožděním ve vývoji však k prvnímu letu došlo až o rok později. Pár měsíců na to byl prototyp zničen po selhání systému letadla, avšak pilot naštěstí přežil. Druhý prototyp letounu se vznesl do vzduch až roku 1990.
Od té doby Gripen uběhl dlouhou cestu a dnes je již plnohodnotným hráčem na trhu. Mimochodem označení Gripen dostal JAS-39 na základě doporučení lidí, kteří měli možnost letoun vidět. Toto lidové označení se nakonec stalo i názvem oficiálním.
Saab JAS-39 Gripen: Modely JAS-39
Model JAS-39A je první jednomístná verze Gripenu, která vstoupila do švédského letectva roku 1996. V současné době se však již nepoužívají. Postupem času totiž dostaly po upgradu nové označení JAS-39C, aby bylo všem jasné, že letadla jsou kompatibilní s technikou NATO.
Model JAS-39B je velmi podobná předchozím modelům, avšak s tím rozdílem, že obsahuje dva kokpity pro ulehčení práce obsluhy. Aby se druhý kokpit do letounu vešel, musel být odstraněn vnitřní kanón a nádrž. I tyto modely musely později začít splňovat standarty NATO a i zde došlo k přeznačení na JAS-39D. Mimochodem „Déčkové“ modely byly natolik populární, že na jejich výrobu se používaly i staré modely A, přičemž na jeden letoun D byly použity díly ze dvou letounů A.
Modely JAS-39E a JAS-39F jsou poslední modely které Saab momentálně vyrábí. Jedná se o jednomístný (E) a dvoumístný (F) letoun, vybavený a připravený k boji ve vzduchu. Tyto modely jsou již vybaveny systémy pro síťové útoky, informační válku či elektronického boje. Na vývoji se společně podílela švédská a brazilská vláda.
Saab JAS-39 Gripen: Skandály
Společnost Saab provází po celou historii výroby Gripenů poměrně velké skandály. Roku 1995 se Saab spojila se společností BAE Systems, když založili společnou firmu Saab-BAe Gripen AB. Právě tato firma pak byla zodpovědná za konverzi letounů na standarty NATO a jejich distribuci do celého světa. Roku 2004 BAE Systems odprodala velkou část svých akcií do rukou Saab a ten se tak stal odpovědným za prodejní politiku. Roku 2011 společnost oznámila, že od převzetí firmy od BAE probíhalo vyšetřování, které odhalilo důkazy o korupci ze strany BAE včetně praní špinavých peněz. I tyto patálie však Gripeny neskolilo a vyrábějí se dodnes.
Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.