Připojte se

Vrtulník H160M Guépard: Francouzská odpověď na téma lehkých bitevníků

H160M Guépard - Foto: Wikimedia i

Letectví

Vrtulník H160M Guépard: Francouzská odpověď na téma lehkých bitevníků

Jméno společnosti Airbus si spojujeme především s dopravními letouny. Není divu, v tomto segmentu je firma jedničkou na světovém trhu. Stavba dopravních letadel ale není zdaleka jedinou aktivitou firmy, Airbus má svoji divizi letadel vojenských, dceřinou firmu podnikající ve vesmírném průmyslu, a v neposlední řadě také dceřinou firmu vyrábějící vrtulníky. Právě z její stáje pochází stroj H160, jehož vojenská verze nese označení H160M a jméno Guépard.

H160M Guépard - Foto: Wikimedia
H160M Guépard – Foto: Wikimedia

Jméno společnosti Airbus si spojujeme především s dopravními letouny. Není divu, v tomto segmentu je firma jedničkou na světovém trhu. Stavba dopravních letadel ale není zdaleka jedinou aktivitou firmy, Airbus má svoji divizi letadel vojenských, dceřinou firmu podnikající ve vesmírném průmyslu, a v neposlední řadě také dceřinou firmu vyrábějící vrtulníky. Právě z její stáje pochází stroj H160, jehož vojenská verze nese označení H160M a jméno Guépard.

Historie vrtulníku

Veřejnosti se civilní verze vrtulníku Airbus H160 představila v březnu roku 2015 na mezinárodní výstavě Heli-Expo na Floridě. Uběhly ale ještě čtyři měsíce, než se stroj vznesl ke svému prvnímu testovacímu letu. K prvním zákazníkům potom vrtulníky putovaly na konce roku 2021.

Hlavním heslem při vývoji této helikoptéry byly inovace. Airbus jí proto propaguje jako jeden z technicky nejvyspělejších strojů své kategorie. Ve své civilní verzi se nicméně jedná o dvanáctimístný stroj se dvěma úspornými turbohřídelovými motory Turbomeca Arrano o výkonu až 1300 koní. K dispozici je pro zákazníky vrtulník ve verzích pro přepravu cestujících či nákladu, VIP cestování, ale také pro letecké pátrání nebo službu v řadách letecké záchranky.

V roce 2022 potom poprvé vzlétla vojenská verze pojmenovaná Guépard, která vznikala ve spolupráci s francouzskou armádou. Právě francouzské ozbrojené složky by se měly stát největším uživatelem vrtulníku Guépard.

H160M Guépard - Foto: Wikimedia
H160M Guépard – Foto: Wikimedia

Vrtulník pro francouzské ozbrojené složky

H160M Guépard je z pohledu ozbrojených složek lehkým vojenským vrtulníkem, který může plnit jak hlídkové a pátrací úkoly, tak úkoly transportní (včetně provádění výsadků speciálních jednotek za nepřátelskou linií) nebo přímo bojové. V tuto chvíli má francouzská armáda objednaných 80 strojů, námořnictvo si jich rezervovalo 49 a letectvo 40. Deset vrtulníků poputuje také k četnictvu.

První stroje vojenské verze předá Airbus v roce 2027, do té doby bude probíhat důsledné testování. To je nezbytné především proto, že vojenská verze obsahuje řadu unikátních prvků, kterými civilní vrtulníky logicky nedisponují. V neposlední řadě pak bude asi o 400 kg těžší.

Parametry stroje

Vrtulník H160M Guépard bude mít maximální rychlost 330 km/h, bude schopen tankovat za letu a jeho akční bojový rádius bude plných 850 kilometrů. Vrtulník bude schopen nést rozmanitou výzbroj včetně řízených i neřízených střel typu vzduch-vzduch i vzduch-země, protilodní i protitankové střely, kulomety ve dveřích stroje apod.

Vojenská verze sdílí s tou civilní i rotory „Blue Edge“, které díky unikátnímu tvaru svého zakončení v podobě hokejové hole dokážou snížit hluk na polovinu a jejich výhodou je i nízká hmotnost.

H160M Guépard - Foto: Wikimedia
H160M Guépard – Foto: Wikimedia

Věcí zásadní důležitosti je avionika a její kompatibilita se systémy velení a řízení boje. V tomto ohledu je samozřejmě kompatibilita zajištěna a H160M Guépard bude disponovat příslušným bojovým informačním systémem podle toho, s jakými znaky bude sloužit. V případě armádních strojů to bude sytém SCORPION, stroje letectva a námořnictva zase budou disponovat systémy Linkem. Tato kompatibilita zajistí komunikaci stroje s velením i všemi ostatními složkami pohybujícími se na bojišti.

Úkolem vrtulníku H160M Guépard bude mít ve službách Francie nahradit hned několik dosud používaných typů (jedná se o stroje Fennec, Gazelle, Panther, Alouette III a také Dauphin). Tato unifikace samozřejmě přinese výrazně lepší ekonomiku jejich provozu, snadnější údržbu apod.

Je na místě také říct, že námořnictvo již dnes provozuje několik upravených civilních H160, které vykonávají hlídkovou činnost. Toto řešení je nicméně dočasné a hlavním koněm francouzských ozbrojených sil se Guépard stane až v době, kdy bude možné chrlit stroje ve velkých počtech a specializovaných verzích. Poté je s Guépardem počítáno jako s hlavním vrtulníkem francouzských ozbrojených složek.

author avatar
Lukáš Svítil
Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.

Šéfredaktor ve Webmint Media House a korektor na CNN Prima News, je osobností, která se v médiích pohybuje s vášní a závazkem vůči kvalitě. Jeho láska k českému jazyku a zájem o aktuální dění ve světě a kultuře jsou klíčové pro jeho práci a postavení v mediálním průmyslu.

Přidat komentář

Leave a Reply

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Další články ze sekce Letectví

Co je trendy?

Nahoru
>